tiistai 11. lokakuuta 2016

*:・゚✧Teennäinen ja huomionhakuinen blogimaailma✧・゚:*

Tästä asiasta on sielu mielinyt kirjoittaa jo vähän aikaa, ja nyt sain sitten puhtia tähän aiheeseen, kun lueskelin muutamia suosittuja blogeja, Karhupoikani Kodaa sekä Kiljuvaa pikkunälkää. Kummassakin kirjoitettiin siitä, kuinka blogimaailma on muuttunut, aina on ilkeitä ihmisiä, aina joku vihaa ja nykyään ei riitä että pitää vaan blogia, pitää olla aina vaan ammattimaisemmat kuvat ja ulkoasusta pitää olla maksanut rahaa ja sen lisäksi vielä pitää päivittää tarpeeksi usein ja laadukasta sisältöä. Ja tiedättekö, minulla on vähän sama fiilis. 

Minä olen usein sanonut, että haluan olla blogissani avoin ja rehellinen; Kerron niistä päivistä kun ei ole kaikki mennyt putkeen, plörinäksi menneistä matkoista ja kuinka koulun ja työn tasapainottelu on rankkaa ja välillä on hetkiä kun rahoja pitää laskea mihin on varaa. Samalla kuitenkin haluan myös kertoa kaikista ihanista bisnesluokassa tehdyistä lennoista, ostoksista ja rentouttavista kylpyläviikonlopuista rakkaan mieheni kanssa. Jos kerron siitä arjen harmaasta tai tasapaksusta puolesta, tulee valitusta ja kitinää, ja moni sanoo että haluaa lukea blogeista niitä kivoja asioita asioita. Olen myös kultalusikka siellä ja syvällä kun kerta pikkujutut ahdistaa ja masennuksenkin olen keksinyt itselleni siksi, että olisi jokin mediaseksikäs asia millä ratsastaa kun anoreksia ei ole enää pinnalla. Mutta voi että kun kerron siitä elämän "luksuspuolesta"; Hirveää pröystäilyä, mitenköhän rahat riittää ja on sulla kyllä aika rumat hampaatkin, että niitä ei Vuittonit ja Chanelit pelasta. Ja voisi tosiaan ne lentokenttäloungetkin jättää mainostamatta, haluan vaan tehdä selväksi että bättre folkettia ollaan. En halua feikata elämääni mihinkään suuntaan, sillä blogi on minulle nimenomaan sitä, että saan kertoa siitä mitä minulle kuuluu, mitä olen tehnyt ja kokenut ja sitten sitä pinnallista asukuvien ja ostosten esittelyä.

Välillä sitä tosiaan miettii, että mistä sitä pitäisi blogata, että ihmiset tykkää ja itse tykkää. Olen ollut blogiini ihan tyytyväinen, ja olin silloin viisi vuotta sittenkin, kun blogini oli sellainen amatööriviritelmä mitä siihen aikaan nyt kaikki blogit olivat; Valmis ulkoasu bloggerilta, kännykällä otetut kuvat, teksti oli päiväkirjamaista sekä kommentoitiin postauksiin jos teksti kiinnosti. Sen kummempaa mainostustakaan  ei harrastettu ja yhteistyöt kuuluivat vain niihin blogeihin, joilla oli oikeasti tuhansia (kirjautuneita) seuraajia. En halunnut ottaa blogistani paineita, sitä pidettiin koska se oli kivaa, ja halusin jakaa asukuvia vielä jossain, kun suomalainen lolitafoorumi Enfant Terrible ei enää ollut kauhean aktiivinen paikka, ja sittemmin kun en enää lolittaan pukeutunut, saati enää gyaruunkaan. 

En nyt syytä missään nimessä tästä ketään, ihan omasta päästähän tämä lähti. Nimittäin se paine mikä muista blogeista tuli. Kirjoitinkin tänne, että itsellekin iski se hurja kilpailuvietti päälle. Pitää olla parempi, tahdon enemmän lukijoita, lisää katselukertoja, lisää kommentteja. Tämä ehkä näkyikin hiukan joissain postauksissani, ja olen onnellinen että se blogin ylläpitämisen pakollisuus on nyt jo historiaa, ja osaan suhtautua taas blogiini niinkuin siihen pitääkin. Tämä blogi ei ole minulle työ, en tienaa tästä mitään, minulla ei siis ole velvollisuuksia tämän suhteen. Blogi on minun harrastukseni, eikä koko elämäni. Mietinkin alkuvuodesta, että apua jos minulla ei olisikaan blogia, mitä minulle jäisi. No jäisi aika paljonkin, ja pakko myöntää että tietynlainen kivi sydämeltä vierähtäisi. Kirjoitinkin kuulumispostaukseen, että asukokonaisuuksien valinta tuotti tuskaa, kun joutui aina olemaan niin viimeisenpäälle laitettu. Nyt olen taas hiukan valmiimpi ihminen, ja lupasin itselleni laittavan itseni juuri sen näköiseksi kuin haluan, ja jos en jaksa laittaa hiuksia niin so what. Otan asukuvat siitä huolimatta, ja jos pilaan laittamattomilla hiuksillani jonkun päivän, niin minä en sille mitään sitten voi. Luultavasti pilasin useammankin ihmisen, kun kaupungilla olen tylsällä kampauksella kulkenut. Asukuvien pointti kun on esitellä päivän asu, eikä patsastella kuin olisi parempaankin gaalaan menossa.

Oman bloginsa jokapaikkaan tunkeminen on todella väsyttävää. En omaa blogiani ole mainostanut hulluna joka tuutissa, oikeastaan vain facebookissa. Minun blogiani puskettiin yhdessä vaiheessa aktiivisesti surullisenkuuluisalle vauva-foorumille, ja pliis oikeasti ihmiset. Miksi linkkaisin itse omaa blogiani vauvaan? Sanokaa yksikin hyvä syy? Joo, katselukerrat pomppaavat kattoon, mutta yhtään lukijaa ja yhtään positiivista kommenttia ei sieltä suunnalta tule, miksi työntäisin pääni giljotiiniin vapaaehtoisesti? Demi.fissä mainostin muutamaan otteeseen, ja sain todeta sen(kin) olevan huono idea ja suora tie pahaan mieleen. Harmilliselta tuntui jotenkin ajatus siitä, että jos ei jo ärsyttävyyteen asti omaa blogiansa mainostanut, ei saa lukijoita ja seuraajia. Tietty ajat ovat muuttuneet, blogeja syntyy kuin sieniä sateella ja joka toinen bloggaa (missä ei tietenkään ole mitään väärää, bloggaaminen on hieno ja kehittävä harrastus), joten totta kai lukijoille on enemmän tarjontaa. Lisäksi tuntuu, että blogien lukijaksi liittyminen on katoava trendi, ja vaan ne suuret blogit kasvattavat nopeaa tahtia lukijakuntaa, siinä missä pikkublogeja selaillaan anonyymisti. Ja siis, lasken oman blogini todellakin pikkublogiksi, isoista ja suosituista blogeista voidaan mielestäni ruveta puhumaan siinä kun kirjautuneita lukijoita on yli tuhat.

Eli siis ylitsevuotava oman blogin mainostus tuntui ja tuntuu yhä rasittavalta. Haluaisin uskoa, että ne joita blogini kiinnostaa kiinnostuisivat ja löytäisivät blogini ihan aidosti, eikä siksi että toivoisivat minun kommentoivan takaisin tai alkavan seuraamaan heitä silkasta velvollisuudesta. Toivottavasti tajuatte mitä ajan takaa! Minusta on ihana antaa kommentteja ja saada kommentteja. Laitankin itse kommentin niihin postauksiin, jotka oikeasti puhuttelevat. Välillä laitan tosi lyhyttä kommenttia, ihan vain pienen kehun ihanasta ostoksesta tai asukokonaisuudesta, sillä en koe että blogikommentin tulisi olla aina pitkä ja suurta ajatustyötä vaativa. Olen miettinytkin sitä, että onko todella turhaa heittää niitä "Voi miten ihana asu!", kommentteja, kun sama postaus saa todella pitkää ja pohtivaa analyysiä asukokonaisuuden värimaailmasta ja taustalla olevan kukkapuskan asukokonaisuutta täydentävästä vaikutuksesta. Ja todellakin minulle saa laittaa kaikenlaisia kommentteja, sitä kritiikkiäkin. Ei se minua ole ikinä koskaan haitannutkaan, mutta pikkuasioista (ja suuremmistakin asioista jos ne ovat ihan turhia ja epäoleellisia kuten esim. raha) nillittäminen tuntuu todella turhalta ja rasittavalta. Jokainen kommentti todellakin lämmittää mieltä, ja jo asiallinen kritiikkikin on kiva juttu, sillä se kertoo että postauksiani oikeasti luetaan, ja niille suodaan ajatuksia. Oli todella helpottavaakin lukea Kiljuva pikkunälkä-blogista kuinka Demikin ottaa negatiiviset kommentit itseensä ja muistaa ne. Olen aina ihaillut häntä bloggaajana, kuinka vahva ja oman tiensä kulkija hän on, ja haters gonna hate-asenne näkyy kauas. Tuli sellainen olo, etten ehkä olekaan niin paska ihminen, kun itsekin muistan kolmestakymmenestä ihanasta kommentista ne kaksi typerää anonyymikommenttia, joille tiedän ettei ole mitään todellisuuspohjaa. Tuntuu vaan että pitäisi bloggaajana olla niin vahva, että kaikki sivalluskommentit pystyy sivuuttamaan, sillä muutenhan bloggaaminen ei oikein taida olla sun juttus, jos et kerta tätä kestä.

En ole lopettamassa siis blogiani. Enkä aiokaan. Olen vaan ehkä huomannut vähän ikävää kehitystä tässä blogiyhteisössä ja -maailmassa. Minulla henkilökohtaisesti on sellainen tunne, että blogimaailma on yhtä kilpailua, halusi sitä tai ei, ja lähes kaikki bloggaajat ovat siinä mukana. Voi olla että oikeasti tämä fiilis on ihan kokonaan vain ja ainoastaan minun päässäni; miten te muut tämän asian koette? Minussa voi olla niitä jälkiä, mitä elämä on jälkeensä jättänyt ja jonka takia otan stressiä ja paineita asioista, joista ei tarvitsisi. Ja kuuntelen liikaa sitä negatiivista mitä ympäriltä tulee. Olen kuitenkin aktiivisesti lukenut myös muita blogeja, ja olen kyllä huomannut sen että yhä useampi blogeista menee siihen samaan muottiin ja hukkuu massaan. Blogeista katoaa tarttumapinta, ja ilmapiirin mennessä, surullista kyllä, jälleen todella ilkeäksi, ihmiset sulkevat ovensa yksityiselämään entistä visummin. Ja ymmärrän tämän. Miksi kukaan haluaisi tieten tahtoen antaa syitä haukkumiselle ja paskanpuhumiselle? Jos pidät yllä omaa "bloggaajaroolia", on siten helpompi ottaa haukkuminen vastaan. Jos taas avoimesti kerrot parisuhteesta, elämästä, taloustilanteesta ja vaikkapa lapsestasi, uppoaa se ilkeily todella halposti ja syvälle. Itselleni tämä on tosiaan kova paikka, koska olen niin avoin, ja en edes osaa pitää kulissia yllä; Se kaatuisi alta aikayksikön. Tykkään rehellisistä blogeista, joissa on jotain mihin tarttua. Jotain, missä bloggaaja antaa jotain itsestään. Koska me kaikki ollaan yksilöitä. Kauniita kuvia ja liibalaabaa kun saa melkein kuka tahansa otettua, ja jos haluan katsella vain nättejä kuvia, sen pystyy tekemään pinterestissä tai instagramissa.

Tämäkin on hiukan tyhmää, tuntuu että minun tulisi lisätä taas pahoittelut blogitekstin perään. Sekin tuo stressiä kun mielipidepostauksia kirjoittaa, on samalla velvollinen pyytämään anteeksi niiltä, jotka ovat erimieltä :'D Tämä oli siis omaa henkilökohtaista pohdintaani, ja joidenkin mielestä varmasti pinnalliset, kauniisiin kuviin perustuvat blogit ovat ihan parhautta. Ja saa ollakin! En minä osaa ottaa upeita kuvia, ja niitä ei blogistani pahemmin löydykään. Jokainen bloggaa just tyylillään ja kuten sanoin, blogin pitäisi olla itsensä näköinen. Jos liika oman elämän avaaminen ei tunnu hyvältä, ei niin tule tehdä. Tosiaan niinkin kuitenkin, että jos joku haluaa blogata hyvinkin intiimeistä asioista, olisi siihen annettava mahdollisuus ja kunnioittaa sitä, eikä hyökätä heti kynsin hampain arvostelemaan vain arvostelemisen ilosta. Koko vauvafoorumikin on niin sieltä ja syvältä; Itse olen pitänyt kommenttiboksin täysin vapaana ja sensuurittomana, että siellä voi kysyä mieltään kaihertavista asioista suoraan, eikä keskustelua tarvitse siirtää muualle. Silti se siirtyy aina sinne, ja keskustelu on täysin turhaa jankkausta siitä, kuinka valkoroskaa olen. Ehkä minä vaan toivon, että blogipiirit muuttuisivat pian taas avoimiksi, kukin saisi bloggailla mistä haluaa ja miten haluaa, kilpailuvietti häviäisi, homma menisi taas vähän vähemmän kaupalliseksi ja se pahan puhuminen toisista päättyisi.

38 kommenttia:

  1. Hyvää pohdintaa!:) Itsekään en blogia ole koskaan mainostanut sillä se on ollu aina ja edelleen on mun puhdas harrastus mistä ei ole koskaan ollutkaan tarkoitus tehdä sen enempää. Tämä on ehkä helpottanut kaikista blogi stressistä kun en koskaan ole edes halunnut blogille suurtaa määrä lukijoita tai se ei ole syy miksi bloggaan! Toki hymy nousee huulille kun seuraajia tulee lisää ja onhan se tärkeä osa tätä homma sillä vuorovaikutus on yksi juttu mistä itse Tykkään! Kuitenkin itsekin Mietin monesti tuota kommentti juttua itse Tykkään välillä kommentoida lyhyesti ja Mietin juuri Olenko jotenkin huonompi lukija kun en keksi sen suurempaa analyysiä:D itse ainakin olen iloinen lyhyessäkin kommentista ja siksi kommentointi, vaikka se olisi Van se kiva asu:)! Tuo ilkeily ei vaan kyllä mene ymmärrykseen ja muutenkin naisten tapa välillä kilpailua, pahalla tavalla! Maailma Ois heti parempi paikka kun tuettaisiin ja jos ei halua tukea ja muuta nii sitte ei tarvitse kommentoida! Miksi pitää avata toisen blogi esim kerta toisensa jälkeen jos aina haukkuu? Ei ketään pakoteta lukemaan kuitenkaan kenenkään blogia.. itse Oon vetäny yksityisen viivan aika korkealla ihan syistä etten pystykään kertomaan tiettyjä asioita ollenkaan netti ja siksi on hyvin pintaraapaisu, kuitenkin yritän väliin kirjoitella Vähä syvällisempää että saa myös sinne kosketus pintaa:) Sun blogia on musta Kiva selata juuri sen takia kun postaat niin monipuolisesti!<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. VOi kiitos <3 TOi on kyl totta, ittellekin totta kai tulee ihan mahtava fiilis kun teksteihin kommentoidaan ja saa lukijoita; Kelle ei tulisi! En voi tietenkään väittää että tätä blogia kirjoittelisin ihan vain itselleni, totta kai teen tätä sitä varten että ihmiset tätä lukisivat, ja siitä syystä lukijoiden saaminen tuntuu ihan superilta; Joku tykkää lukea tekstejäni ja kattella kuviani niin paljon että on painanut itsensä tuohon sivupalkkiin :) Kiitos paljon kehuista, lämmittää mieltä ^_^

      Poista
  2. Hyvä teksti! Herätti paljon ajatuksia.

    Itse en osaa kuvitella blogilleni edes sataa lukijaa, kun niin pieni vielä on. Joka on vain hyvä. En ainakaan saa stressiä ja painetta siitä etten ole aktiivinen. Postaan, kun jaksan ja postaan mitä tahdon. Laatu vaihtelee paljon enkä kuviin jaksa panostaa. Jos ei jotain miellytä se on voi voi.
    Tottakai jos blogillani olisi sama määrä lukijoita kuin sinulla tilanne olisi eri. Paineita tulisi väkisin.

    Niin kuin siivilissä, niin blogissakin tuntuu pahemmalta jos itselleen tärkeää henkilöä haukutaan. Itse on valmis siedättämään paskaa, mutta jos ilkeyttä jos saa vaikka omaa lasta kohtaa tuntuu tilanne järkyttävältä.

    Muistan kuinka itsekkin aloitin blogin. Se oli mukavaa, juuri sellaista kuin jokainen tahtoo. Nyt pitäisi olla huippu kuvat, aina kauniit asut jne jne perf kulissit. Mutta mitä jos ei ole mitään mihin rakentaa kauniita kulisseja?
    Tuo masentelet, koska se on muodikasta. Kuka oikeasti olisi niin idiootti, että alkaisi feikkaamaan masennusta?

    Oon aina ihaillut sua blogaajana sekä ihmisenä! Jos kavereiden kanssa tulee ihailun kohteista puhetta mainitsen sinut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kestä, oot aina niin ihana Vilu <3 Oon niin otettu kun jaksat kommentoida aina ihania kommenttejas tänne mulle ^_^ Puss <3 Kiitos!

      Poista
  3. Tosi hyvä postaus ja olen samaa mieltä! Mun mielestä tää sun blogi on ollut niin ihana ja piristävän erilainen juuri sen takia, että saat tän tuntumaan niin rehelliseltä ja aidolta! Itsekin kirjoitan aivan "amatööriblogia" harrastuksena, koska se on kivaa ja kirjoitustaidon ylläpitäminen on mielestäni jees. :Dd Jatka vaan blogaamista samaan tyyliin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ihana, kiitos <3 Mä pyrin siihen, että saisin mun blogin pysymään realistisena kuvauksena mun elämästä. Tietty mun elämässä on paljon asioita joita en blogissani kerro, ihan jo siitä syystä etten saa ja etten halua levitellä läheisteni asioita omassa blogissani. Lisäksi, kyllä mullakin vähän itsesuojeluvaistoa löytyy etten ihan kaikkea settiä tänne heittele :D Ihana kommentti sulta, kiitos <3

      Poista
  4. Hyvää asiaa kaunokaiseni<3 Myönnän, että joku blogiahdistus iskee muhunkin aina toisinaan ja tuntuu ettei se oma blogi vaan riitä.. Ja mikä siinä onkin, että ne ilkeät anonyymikommentit jää aina mieleen niin painautuvasti.. Hei ihanaa tiistaita Saga<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. VOi kun saiskin ilkiökommentit suljettuu kaiken ulkopuolelle >-< Tosi harmi että sullakin blogi alkaa välistä käymään raskaaksi :( Ja sitä samaasulle Emilia <3

      Poista
  5. Sulla on tosi hyvä blogi; se on sopivasti sitä ihanaa ja sopivasti myös todellista ei niin ihanaa elämää. Ja sellaista se oikea elämä varmasti meillä useimmilla onkin. On monia blogeja jotka on menneet liian pinnallisiksi, liian täydellisyyteen pyrkiviksi,minusta ne menettävät silloin kiinnostavuutensa. On myös niitä jotka kertoo liikaa yksityisiä asioita ja siitä sitten voi joutua kärsimään anojen kautta. Mutta sulla on ihan perfect blogi ja kuvat, pisteet siitä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei voi että, kiitos <3 Toi on totta, että harvassa blogissa pääsee enää maistamaan sitä bloggarin elämää. Mutta kuten sanoinkin tässä postauksessa, että ymmärrän sen kyllä, sillä niin paljon bloggaajista puhutaan pahaa :/ Onhan joo noita liian yksityiskohtaisiakin blogeja, mut selkeesti vähemmän :D Mut voi siis kiitos, ihanasti sanottu! <3

      Poista
  6. Tämä oli tosi hyvä postaus. Kirjoitat niin hyvin, että jaksaa aihetta kuin aihetta lukea. Miusta sun kuvat on aina tosi hienoja ja en tajua alkuunkaan miksi jengi on aina sun hiusten kimpussa. Hyvältä minusta aina näyttää. Olet tosi hyvä bloggaaja <3 Aina tulee niin ilonen fiilis kun huomaa että oot postannut ^_^
    Minulla on blogit lähinnä omaksi iloksi ja ei ole montaa lukijaa. Olen tyytyväinen siihen mitä teen suurimman osan aikaa. Kuitenkin usein kun mainitsen blogistani muille niin ihmiset kysyy montako lukijaa on, niin alkavat päiväillä miksi edes pidän sitä. Jos sanon että omaksi iloksi niin usein sanovat että miksi mä sitten sen laitan jakoon nettiin. Enköhän mä kuitenkin sisimmässäni ole aika onneton kun olen niin surkea harrastuksessani. Silloin tulee vähän sellainen olo että pitäisi olla parempi. Mutta ei jaksa, pysty tai kykene ja sitten en bloggaa ollenkaan. Tuntuu niin kummalta että nykyään kaikissa harrastuksissa pitäisi olla sadan prosentin panostus, että uskaltaa mainita sen harrastukseksi. Harrastus tuntuu olevan välillä rankempi juttu kuin töissä käynti. Töistä saa sentään välillä olla tympääntynyt, mutta harrastus pitää innostaa aina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiii ihana sinä, voi kiitos <3 Sulta tulee aina niin mahtavia kommentteja, mulle on taas ilo huomata et sä oot heittäny mulle kommenttia, niitä on niin kiva lukea <3 Kiitos kun luet meikän blogia ja vielä tykkäätkin tästä! :D <3

      Ja toi on totta, että harrastuksille tulisi aina antaa kaikkensa. Itsellä kuitenkin elämä on siinä mallissa, ettei blogi todellakaan voi olla (eikä olekaan) se number one, kun on koulua ja töitä ja opparia ja aviomiestä ja kavereita. BLogi on kuitenkin tärkeä, ja ihana harrastus ja luopua tästä en aio. <3

      Poista
  7. Sun blogissa on parasta kun sä jaksat tehdä tällaisia pitkiä tekstejä! Mä inhoan blogeja jotka on siirtyneet pelkkään kuva- ja videosisältöön. Henkkoht en edes tarvitse kuvia elävöittämään tekstiä ellei nyt ole joku siisti ostos esiteltävänä. Nää mielipidepostaukset sulta on blogin parasta antia ja muutenkin sulla on hyvää tekstiä ja selvästi lahjoja kirjoittaa. On paljon blogeja, joita olen yrittänyt seurata mielenkiintoisen ihmisen takia, mutta seuraaminen on jäänyt jo ihan vain siksi jos teksti on täysin lukukelvotonta virheiden tai sisällön kankeuden takia! Propsit sulle, jatka samaan malliin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. VOi ihana! Tää oli mahtavaa palautetta, kiitos <3 Mä kyl tykkään selata kuva/videoblogeja, mutta toivon kyllä että blogeissa olisi sitä kosketuspintaa bloggaajaan, eikä vain sitä "turhaa" kevyttä höttöä. Mä kyl pyrin joka postaukseen jonkun kuvan lisäämään just tekstin raskautta laskemaan, mutta näissä postauksissa kyl kulutan vähän näitä vanhoja, jo esiteltyjä kuvia :)

      Mut tää palaute oli ihan parasta, kiitos paljon<3

      Poista
  8. Koko teksti on kyllä tosi ajankohtanen ja täyttä faktaa! Pakko myöntää, että sitä tulee usein stressattua oman blogin suhteen, että onko tämä nyt sitten tarpeeksi hyvä ja jaksaako ihmiset seurata mun meininkejä.. Blogimaailma kehittyy kovaa tahtia ja sen takia joskus pelottaa, ettei pysykkään kärryissä mukana. Mun mielestä kumminkin on tärkeintä se, että tekee just sellasta juttuu kun tykkää tehdä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on niin rankkaa tää bloggaaminen :D Jep, kokoajan kehitytään ja kaikki ei siihen kehitykseen ehdi tai edes halua mukaan. Toi on totta ja itekin pyrin noudattamaan, et sitä tekee mistä tykkää, ja se joko natsaa yleiseen linjaukseen tai ei :)

      Poista
  9. Minä en jostain syystä välitä yhtään siitä mitä muut ajattelee minusta blogini takia. Siellä on kuvia ilma meikkiä, tukka sekaisin ja kyynel silmässä/rälä poskella.. Ei oikeasti elämäänsä helpoksi tee jos ottaa moisista murheista stressiä. Kannattaa ehkä oikeesti miettiä että onko sillä väliä mitä muut sanoo ja ajattelee sinusta? Sinun blogilla on varmasti kymmeniä lukijoita per pvä ja kommenttejakin taitaa tulla aikalailla kymmenittäin, joten tottakai sitä perseilyäkin sinne joukkoon mahtuu. Älä kuitenkaan ota itseesi sitä joidenkin peelo yksilöiden huonoa omaatuntoa tai haukkuja, ne on varmaan vain kateellisia kun ei itsellä munaa löydy edes blogin pitämiseen saatika omalla nimellä kommentointiin.

    -Helwi
    hellewi.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha ihana sinä, kiitos <3 Joo siitä kaikkien miellyttämisestä on tullut päästyä jo ylitse, vaikka myönnettäköön että harmillisesti sitä mieleen jää ne kaikki paskat kommentit ja muut. Vaikka niitä tulisikin vain yksi viikossa. Sun kommentti oli kyl ihan asiaa, kiitos <3

      Poista
  10. Mulla on ollut niin samalaisia ajatuksia kuin sulla. Mähän menin juuri syksyllä ihan loppuun blogin suhteen ja oli pakko aloittaa puhtaalta pöydältä. Ja se oli oikeiasti paras ja ainoa ratkaisu. Mä oon edelleen kyllästynyt blogimaailmaan vaikken sitä mitenkään näytä eikä varmaan monet siitä tiedäkkään :D En osaa selittää sitä paremmin, mutta oikeesti en jaksa vaan panostaa enää kuten ennen, koska en tunne saavani blogista sellaista oloa kuin pitäisi. Siksi turha panostaa liikaa. Ja tosiaan kun ei tämä mikään työkään ole mulle!

    Mä itse panostan kommentteihin joidenkin kohdalla! Esim sun kohdalla tälläsiin postauksiin on tosi helppo kommentoida pitkästi, melkein kirjottaa oma postaus tähän kommenttikenttään haha :D Mutta joillekki on niin turha kirjottaa pitkää kommenttia kun vastataan lyhyesti takaisin tai sitten joillekki on turha kirjoittaa mitään kun ei vastata ollenkaan. Mun mielestä jos on joku asupostaus niin kiva asu jne riittää, mutta jos on oikeesti jotain avautumist/pohdintaa tai muuta, niin mun mielestä kiva postaus on aika tylsä kommentti! Kommentointi on tärkeä osa bloggaamista ja kyllä se varmasti bloggaajaakin piristää kun huomaa, että toinen on oikeesti panostanut kommenttiin ja lukenut tekstin :) Mutta en tietenkään valita asiasta, kunhan tuli vaan mieleä kertoa omia mielipiteitä asiasta :D

    Kirjoitat todella hyvää blogia. Rehellistä ja avointa. Ja oon samaa mieltä kuin tuo anonyymi, kirjoitat ihanan pitkiä postauksia täynnä asiaa <3 Mutta välillä huomaa, että otat liikaa stressiä tästä ja tiedän että se on vaikeaa olla ottamatta stressiä. Kunhan vaan tajuaisit, että olet hyvä tuollaisena kuin olet <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Niina, sä oot ihana <3 Mä ymmärrän kyl et blogi tuo paineita, vaikkei sitä haluaisikaan! Ja sulta tulee kyl aina ihan huippuja kommentteja, se on ihanaa ja arvostettavaa et jaksaa kirjoittaa pitkästi ja kivaa kommenttia :) Mäkin tykkään kommentoida muille, antaa "palkan" siitä vaivasta mitä on tekstin eteen tehty. Aina ei vaan jaksa ja ehdikään kirjoittaa pitkästi, vaikka se olisikin tosi mahtavaa, itte ainakin oon tosi onnellinen kun saan (tällaisia :D) pitkiä viestejä. Siitä näkee että tosiaan efforttia laitetaan.

      Ihana kun mun blogi miellyttää <3 Sullakin on ihan paras matkablogi <3

      Poista
  11. Todella mielenkiintoinen ja ajankohtainen postaus! Olen myös valitettavasti huomannut, kuinka blogien välillä on tietynlaista kilpailua, vaikka se onkin suurimmaksi osaksi tahatonta. Itsekin olen sortunut vertailemaan omaa blogiani muihin ja luomaan valtavat paineet kuvien ja tekstin laadusta. Nyt olen kuitenkin onneksi hieman löyhentänyt otetta ja bloggaaminen on taas paljon mukavampaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun tykkäsit! Mahtavaa kun otteen löyhentäminen on onnistunut, samaa täällä yritetään :) Se tosiaan tekee bloggaamisesta huomattavasti rennomman ja mielekkäämmän harrastuksen!

      Poista
  12. Hieno postaus. Vaikka olenkin tällainen mummoikäinen, niin olen seurannut blogiasi jo kauan, kirjoitat kivasti ja blogissasi on muutakin kuin vain niitä kauniita kuvia. Blogisi kautta pysyn paremmin "nuorison" ajatuksissa mukana. Itselläni on blogi, jonka aloitin oppiakseni jotain uutta. Välillä harmittelen, kun ei ole varaa hienoihin järjestelmäkameroihin tai muotiasioihin, välillä taas unohdan muut ja jatkan oman elämäni kuvaamista. Teen blogia pääasiassa itselleni. Oikein mukavaa jatkoa sinulle ja jatka vaan entiseen tahtiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikää ihana <3 Tulipa hyvä mieli tästä kommentista <3 :) Mahtava huomata et eri ikäisetkin tykkää lueskella tekstejä <3 Kiitos paljon ja samoin sinulle <3

      Poista
  13. Pakko kommentoida, että nuo on ihan kuin mun ajatuksia! Mulle blogista on tullut ihan älytön stressin aihe: pitäisi miettiä mistä postaa jotta kiinnostaisi mahdollisimman monia ihmisiä, muokkailla tekstejä uudelleen ja uudelleen ja kuvat pitäisi olla niin viimeisen päälle otettuja. Mun mielestä blogit on menneet jollakin tapaa tosi huonoon suuntaan, sillä niinkuin sanoit, tästä on tullut ikään kuin kilpailua. Mä oon kans sitä mieltä että oman blogin mainostaminen joka paikassa on jotenkin tosi ärsyttävää. Tää postaus oli älyttömän hyvä ja tykkään muutenkin näistä sun mielipideteksteistä, ne on rohkeita, mutta hyvällä tapaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, ihana huomata ettei ole ajatustensa kanssa yksin! TOi on totta, mun mielestä tästä on tullut kaikkien bloggaajien välille pieni kireys ja kilpailuvietti, vaikkei sitä edes haluaisi itse. Ja tosiaan toi ylimainostaminen... Ärsyttävää muille ja itsellekin tosi rasittavaa.
      Ihan mahtava kuulla, kiitos <3 Kiva kun tykkäsit <3

      Poista
  14. Asiallinen teksti, hyvää pohdintaa! En paljoa osaa blogikulttuurista sanoa, kun en aktiivisesti seuraa kuin vain sinun blogiasi :'D Jotenkin juuri minustakin tuntuu, että monet blogit ovat yhä enemmän samanlaisia keskenään, ja siksi en löydäkään kovin helposti oman tyylistä seurattavaa. Ja pakko näin lopuksi mainita, että ehkä ihanin ja tyylikkäin kuva mitä olet ikinä julkaissut <3 värit aivan kohdillaan~

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oiii ihana, kiitos paljon sinulle, tää on kunnia ^_^<3 Ihan mahtava kommentti, kiitos! Tuli ihan hymy huulille!

      Poista
  15. Todella hyvä teksti jälleen!

    Oon itsekin aikalailla samaa mieltä mitä kirjoitit ja huomannut, että ns. "kilpailuvietti" vie blogin kirjoittajalta maun sekä fiiliksen kirjoittaa blogia. Lisästressiä luo, kun alkaa miettiä kirjoitusasua ja miltä blogi näyttää, saatika sitten kuvat tai se mistä haluaa kirjoittaa.
    Ennen juuri kuin alotettiin blogaamaan omaksi iloksi ja blogi näytti "perunalta", kirjoitettiin päiväkirjamaisesti eikä ajateltu niin paljoa lukijoita ja seuraajia tai sitä, että kohta huudellaan vauva.fi:n forumeilla ja saa paskaa niskaan, kuten kirjoititkin.
    Ja vaikka kliseiseltä kuulostaakin "kaikkia ei voi aina miellyttää" on se totta, aina löytyy myös se lukija, joka haluaa tahallaan kommentillaan aiheuttaa pahaa mieltä.

    Mutta oon myös huomannut, että isot blogit käy nykyään sponssauksilla ja maksetuilla mainoksilla, useammassa postauksessa esitellään/testataan tuotetta (jonka on saanut testattavaksi), annetaan alennuskoodeja ja mainostetaan yhteistyössä olevaa firmaa, jne. Sama näkyy Youtuben puolella. Ja vasta yleensä postauksen ja/tai videon lopussa kerrotaan (maksetusta) mainoksesta (nykyään kyllä asian jo haistaa postauksen/videon alusta).
    En nää tässä oikeastaan mitään vikaa, mutta olen vain pistänyt asian merkille. Hommassa ehkä jotenkin näkyy just toi mainoksella mainostaminen ja ehkä pienesti lukijoiden ja seuraajien kalastelu.

    Harvoin kommentoin blogeihin, ainakin näin pitkästi. Toivottavasti tästä aivopierusta saa jotain irti :D
    Sun blogia on mukava lukea ja seurata, kirjoititpa sitten tällaisia aihe- ja syvempiäpostauksia, asukuvia tai "sitäsuntätä" -postauksia. Keep up the good work! :)

    VastaaPoista
  16. Vitsit mä tykkään näistä sun pohdinta/mielipidepostauksista❤️ Tässäkin oli monta juttua, joihin pystyi samaistumaan täysin. Mä olen itse sellainen, että jotenkin "arastelen" kommentoida jotakin lyhyttä, kuten vaikka vaan että kiva asu, vaikka tiedän kuinka iloiseksi sitä tulee ihan jokaisesta kommentista. Niimpä oon ottanut tavoitteeksi kommentoida useammin vaikka sitten vain muutaman kivan sanan :) Tässä lähtee nyt mun mittakaavassa lyhyt kommentti, ole hyvä :D❤️

    VastaaPoista
  17. Nyt on pakko kommentoida, että todella hyvä ja valitettavan ajankohtainen teksti. Miun lukulistalta putosi jokin aika sitten muutama blogi pois kun en nähnyt enää saavani mitään irti siitä kaupallisesta liibalaabasta. Niiden paikoille ovat löytäneet monet pienemmän blogit, joissa tosiaan pääsee kiinni siihen bloggaajan arkeen. Kuten siun blogi. Oman bloginkin perustin osittain elämäntilanteen johdosta, osittain siksi, että halusin yhdistää kirjoittamisen ja valokuvaamisen kivaksi harrastukseksi. Vaikka kirjoitan blogia etupäässä itseäni varten, en ole välttynyt siltä kilpailulta. Tuntuu, että pitäisi olla parempia ja harkitumpia kuvia, ulkoasuun pitäisi panostaa hullun lailla ja postauksissa pitäisi olla jokin punainen lanka kuin instafeedissä konsanaan. Hullua ja harmillista, että blogikenttäkin on nykyään tämmöinen kilpatantere.

    VastaaPoista
  18. Oikeasti, mä niin tykkään siitä, että kirjoitat juuri sellaisista aiheista, jotka sua itseäsi mietityttää ja puhututtaa! Oot aina niin sanavalmis ja kielikuvasi ovat mun mielestäni vain niin ihanaa luettavaa - on kyseessä sitten humoristinen taikka vakava-aiheinen teksti. Joka tapauksessa, tämäkin teksti aiheutti mun päässäni pientä mietiskelyä ja paljon ajatuksia, koska olenhan itsekin jo aika kauan bloggaillut, joskin poistanut blogitekstit kolmelta ensimmäiseltä vuodelta blogia siivoillessani.

    Itse kirjoitan blogia ihan vain siksi, että voin ja se on tavallaan jäänyt osaksi mua. Olisi vaikeaa olla ilman blogia, vaikkei se mun koko elämäni olekaan. Silti tuntuu, että olen niin sanotusti "saanut otteen" tästä harrastuksesta ja tahdon sen vuoksi jatkaa pitämällä blogiani oman näköisenä. Jokainen bloggaa tyylillään ja asioista, joista pitää, mutta itse olen ainakin lopettanut muutamien blogien seuraamisen ihan vain siitä syystä, ettei mua kiinnosta, mitä vaatteita tai tavaroita joku on saanut sinä ja sinä päivänä blogiyhteistyön kautta. Tai siis, en saa enää otetta sellaisesta kaupallisesta läpädäpäduidaasta, vaikka hyviä blogeja nekin tietysti ovat. Eivät vain ehkä omaan makuuni sopivia. Pidän blogeista, jotka ovat bloggaajansa näköisiä ja tuntuisia.

    Mulle on aivan sama, miten paljon itse saan kommentteja tai ovatko mun kuvani yhtä hienoja kuin sellaisten bloggaajien, joilla on paljon enemmän lukijoita kuin mulla. En silti ole välttynyt kilpailulta, koska kyllähän takaraivossa aina välillä kummittelee se pieni ääni, joka hokee; "jos teet näin ja näin, saat enemmän lukijoita plaaplaa!" - nuorempana asiahan oli niin, että kyllä ne lukijat olivat kiva juttu, vaikkei niitä kommentteja tullutkaan. Tuskin kukaan on täysin välttynyt oman bloginsa mainostukselta. Löytyy kuitenkin niin paljon sellaisia juttuja, joiden pitäisi muka olla parempia ja tarkkaanharkittuja, että blogisi menestyisi. Mun blogini menestyy juuri sen verran, mitä menestyy, eikä mua haittaa lukija- tai kommenttimäärä. Jos jostain en jaksa stressata niin bloggaamisesta ja omasta blogistani.

    Sulla on kyllä aina niin vahvoja mielipiteitä ja tekstejä, että täytyy jopa nostaa hattua! Ps, oon lukenut sun blogiasi nyt vasta jonkun aikaa ja tämä on oikeasti yksi sellaisista blogeista, joiden postauksia odotan niin innolla <3

    VastaaPoista
  19. Aika paljon on jo omia ajatuksia tullu esille muiden kommenteissa, joten en lähde niitä toistamaan. Sen verran halusin tulla vaan sanomaan, että oot kehittyny kirjottajana huomattavan nopeasti enkä malta odottaa, millasia asiapostauksia on tulossa jatkossa. Jatka samaan malliin! :)

    VastaaPoista
  20. Jälleen kerran loistava pohdiskelu teksti! ♥ Oot aina ihanan aito teksteissäsi ja siitä mä tykkään blogeissa, että ollaan juuri sitä mitä ollaan oikeasti. Tietenkään ei kaikesta elämässään täydy avautua ja kertoa, mutta teeskentelyä ja valehtelemista ei niissä halua nähdä :)

    Mun mielestä blogeja ei pitäisi ollenkaan verrata toisiinsa juurikin siitä syystä, että kirjoittajatkaan eivät ole täsmälleen samanlaisia. Jokaisella on se oma tyyli blogata ja elää elämäänsä ylipäätään ♥ Itse tulee kuitenkin kanssa välillä pohdittua ja verrattua muihin bloggaajiin, jolloin saattaa oma blogi hieman ahdistaa ja kirjoittaminen tökkiä. Huomaan myös pyytäväni anteeksi mielipiteitäni, vaikka pitäisihän se itsestäänselvää olla, ettei omilla mietteillään tahallisesti halua loukata niitä, jotka eri mieltä ovat...

    Kommenteista: Itse tykkään jättää lukemieni postauksien jälkeen edes pienen kommentin, sillä tiedän kuinka paljon itselleni ne merkitsee :) Tykkää siitä vuorovaikutuksesta blogien välillä. Mun mielestä, jos tulee todella hurjasti kommentteja, ei niihin kaikkiin voi mitenkään ehtiä suuremmin vastaamaan, mutta perus kiittämien riittäisi :D Itse pyrin vastaamaan aina kattavasti kaikkiin saamiini kommentteihin ja saman olen huomannut sun blogissa, mikä on mukavaa :) Itse ainakin käyn aina katsomassa vastauksia :D

    Tää sun aihe on kyllä niin kattava, että voisin vastata vielä enemmänkin :D Kuitenkin yllä olevissa kommenteissa tulee aika hyvin esille samoja ajatuksia kuin mitä mulla heräsi sun postauksesta :) Oot ihana ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kommenteista olen samaa mieltä minäkin, pienikin kommentti ilahduttaa kirjoittajaa ja itse käyn lukemassa myös onko bloggaaja vastannut jotain. Toisekseen mainostamisesta piti sanoa, että lukijoita saa yleensä sillä että kommentoi muiden blogeihin ja sitä kautta jos bloggaaja kiinnostuu, voi käydä profiilin kautta katsomassa mitä millainen ihminen/blogi on kyseessä. Ei sitä blogia tarvitse väkipakolla kommenttilaatikkoon mainostaa niin kuin yhteen aikaan oli tapana. Ite ainakin kurkistan aina uusien lukijoiden profiiliin varmemmin, jos kommenttiin ei ole blogia tuputtamalla tuputettu.

      Poista
  21. Oon huomannu saman tän 3-vuoden böoggaamisen aikana. Jossain vaiheessa olin kaksplussalla kk palkkalaisena,mutta irtisanouduin kun huomasin uppoavani liikaa yliyrittämiseen. Ihan liikaa muuttunut bloginaailma,itse haluan pysyä aitona :)

    VastaaPoista
  22. Mä henk koht tykkään sun tavasta kirjottaa, oot rehellinen etkä kaunistele asioita turhantaki(testit ei oo pelkillä superlatiiveilla kuvattavia asiota ja haaveissa elämistä, toki jos joku haluaa bloginsa kertovan "täydellisestä" elämästä niin siitä vaan,mitä se multa lukijana on pois kun voin vaan olla lukematta mikäli ei miellytä) Musta on hauska katella sun lomapostauksia ja vaikka omat lomani ovat pääosin minimibudjetti matkailua niin tykkään lueskella loungeista ja luksusristeilijöistä. Pyydän että jatkat samaan tyyliin, olet oma itsesi ja kerrot jos harmittaaa tai päinvastoin jos kaikki onkin ihanaa (koska ääripää päiviä ja kausia oikeasti on, kaikilla) Ja ylipäätään tää on sun blogisi joten saat kirjoittaa tänne mitä sinä haluat,jos lukijaa ei miellytä niin aina han voi kliakta sitä raksia tuolla yläkulmassa :DD

    VastaaPoista
  23. Henkilökohtaisesti tykkään enemmän persoonallisista blogeista, sellaisista jotka ei ole sen "tietyn mallin" mukaan tehty, josta sinäkin puhuit tekstissä. Kauniit kuvat ei haittaa, mutta myönnän että tekotaiteelliset ehkä vähän ärsyttää... koska en itse osaa ottaa niin nättejä kuvia xD Mutta henkilökohtaisesti pidän siis sekä hallitun kauniista että sellaisista kotokutoisista persoonallisista kuvista. Ei kaikilla ole "oikeaa" valokuvaajaa, eikä tarviikaan olla jos ei blogia pidä elääkseen. Ainoa asia, joka missään kuvissa oikeastaan haittaa on se, jos kuvat on niin pieniä ettei niistä saa selvää. En myöskään tykkää niistä postauksista, joista paistaa kauas paniikki siitä että nyt ei ole postattu, on "pakko" tehdä jotain sisältöä ja laatu on sellaista. Muuten kyllä kaikki sisältö kelpaa, kuulumiset, asukuvat, tällaiset syvällisemmät pohdiskelut. Jos ei jostain tykkää, niin ei ole pakko lukea mutta yhden tekstin perusteella on turha tuomita ketään.

    Meni nyt vähän pitkäksi, mutta hyvä että joku sanoo näitä asioita ääneen ja vielä rehellisen kaunistelemattomasti. Ei elämä ole kellään pelkkää ruusuilla tanssimista ja mielestäni niistä huonoistakin asioista voi sanoa, vaikka kaikki ajattelee ettei mistään saisi valittaa, pitäisi olla vaan samppanjaa ja ruusun terälehtiä paskahuussissakin. Minusta taas on hyvä maalata ihan rehellinen kuva omasta elämästä sen sijaan että yrittää uskotella muille (ja samalla itelleenkin) että kaikki on niin täydellistä. Se ajaa loppuun ja aiheuttaa sen, ettei jokin enää miellytä. HYvä että olet oma itsesi, toivottavasti muutkin uskaltavat olla!

    VastaaPoista